L’Hotel Costa Brava de Platja d’Aro va acollir el 10 de maig la celebració del VIIè Memorial Jordi Comas Matamala en la qual la fundació que porta el nom del desaparegut empresari va reconèixer amb un Premi T -Turisme i Transversalitat– les aportacions que han fet al sector, des de diferents àmbits, la baronessa Carmen Thyssen, el catedràtic emèrit d’Economia de la Universitat Autònoma de Barcelona, Joan Cals, i el restaurador Eduard Gascons, d’Els Tinars

Carmen Thyssen ha estat distingida per haver contribuït a la dinamització turística de la Costa Brava i reforçar la seva oferta cultural, a l’haver cedit de forma permanent una part de la seva col·lecció de pintura per exposar-la a Sant Feliu de Guíxols. La baronessa no va poder assistir a l’acte i va recollir el guardó el dia abans, a l’Hotel Costa Brava, de mans de la presidenta de la fundació, Carme Hospital. Durant l’acte d’ahir es va projectar un vídeo que recollia el moment del lliurament i en el qual Carmen Thyssen, adreçant-se als assistents, va agrair el Premi T i va reiterar el seu amor per la Costa Brava.

Un altre Premi T va ser pel catedràtic emèrit d’Economia de la Universitat Autònoma de Barcelona, Joan Cals, per la seva trajectòria docent i professional i per les seves aportacions en relació a l’estudi i la difusió del fet turístic. Joan Cals va agrair el premi visiblement emocionat i durant, la seva intervenció, va recordar la figura de Jordi Comas i les aportacions de tots dos al Debat Costa Brava. També es va referir als inicis del turisme al litoral gironí i a un dels seus primers llibres que s’ha convertit, amb el pas dels anys, en un llibre de referència del sector.

El tercer Premi T 2019 va ser pel restaurador Eduard Gascons, del Restaurant Els Tinars de Llagostera, per la seva aportació a l’excel·lència de la gastronomia empordanesa i catalana. Gascons forma part del grup de la generació de restauradors que va enllaçar la historia del Motel Empordà de Figueres amb la revolució liderada per El Bullí, al costat de Jordi Budó, Carles Camós, Lluís Cruañas i els germans Josep i Jaume Font. Durant la seva intervenció, Gascons va recordar els inicis de l’establiment i la feina feta pels seus companys de generació, alguns ja desapareguts.

L’acte, que va congregar 150 persones i va presentar el periodista Josep Puigbó, va seguir la fórmula d’anteriors edicions. Així, persones coneixedores de cada premiat, varen glossar la figura dels guardonats. La directora de l’Espai Thyssen de Sant Feliu de Guíxols Pilar Giró, va introduir el premi a Carmen Thyssen, el periodista i escriptor Salvador García-Arbós, Eduard Gascons i, finalment, la degana de la Facultat de Ciències Econòmiques i Empresarials de la UdG, Anna Garriga, de Joan Cals, de qui havia estat alumna.

Premiats en d’altres edicions
El Premi T. va ser creat l’any 2017 per distingir la tasca i la trajectòria de persones que han fet consagrat la seva vida al turisme, des de diferents àmbits. En la primera edició varen rebre aquest guardó Ramon Boixadós (EPD), president de la Fundació Gala i Salvador Dalí, per haver donat a l‘entitat un impuls d’abast mundial i per haver transformat el triangle Figueres-Cadaqués-Púbol en un pol d’atracció del turisme cultural del país; Eugeni Llos, per la seva trajectòria com a promotor i pioner de viatges turístics a la Costa Brava. També el va rebre Elsa Peretti, dissenyadora d’alta joieria, per ser la impulsora de diverses actuacions que han contribuït a donar valor turístic al territori, a partir del seu patrimoni natural i monumental i a través del mecenatge, com són els casos de Sant Martí Vell i Empúries.

L’any 2018, la Fundació va lliurar un Premi T a l’empresari farmacèutic i mecenes Antoni Vila Casas, per haver reforçat l’oferta cultural de la Costa Brava amb l’obertura de dos museus d’art contemporani, el d’escultura a Palafrugell i el de fotografia a Torroella de Montgrí. També va rebre un guardó el matrimoni format per Jordi Grau i Maria Dolors Segarra, de Vins i Licors Grau, per haver convertit l’empresa que varen crear fa 40 anys en un referent del seu sector.
El tercer premi Premi T va ser per Josep Lloret per la seva trajectòria com a dinamitzador cultural, ideòleg i impulsor del Festival de Música de Torroella de Montgrí.

Fundació Jordi Comas Matamala
La Fundació Jordi Comas Matamala, creada l’any 2015, actua com a marc de pensament i d’interpretació del turisme, subratllant-ne el caràcter transversal d’aquest motor essencial per l’economia del nostre país. La Fundació compta amb el patrocini de la Fundació Bancària “la Caixa”, Telefónica, Sorea, Saba, RACC i el suport de l’Agència Catalana de Turisme de la Generalitat de Catalunya, la Diputació de Girona, el Patronat de Turisme Costa Brava Girona, i els Ajuntaments de Castell-Platja d’Aro i Sant Feliu de Guíxols