Tots els ponents que han pres part a la jornada, organitzada per la Fundació Jordi Comas i l’Aula Internacional d’Innovació Turística d’ESADE Creapolis, han reclamat la necessitat d’una major cooperació entre el sector turístic i el cultural i entre els propis agents del mateix sector, per aportar més valor a l’oferta cultural de la Costa Brava. “La força d’anar junts” aquesta frase pronunciada pel director del Festival Castell de Peralada Oriol Aguilà resumeix l’esperit que s’ha posat de manifest durant la jornada. Aguilà ha recordat que el Festival Castell de Peralada ven més d’un 40% de les seves entrades a l’estranger -majoritàriament França- i que han fet una aposta per seguir creixent en aquesta direcció. En aquest sentit creu que els diferents festivals musicals de la Costa Brava haurien de ser capaços de crear una oferta conjunta “per arribar a nous públics i ser prou atractius perquè la seva programació faci que alguna persona de fora compri un bitllet d’avió per venir”. Aguilà també vol que es “doni valor turístic als Festivals, per visualitzar la contribució que fan al territori”.

Per la seva part la directora del Patronat Call de Girona Assumpció Hosta recorda que fa només uns anys Girona no era una ciutat turística i que avui en dia s’ha convertit en un important pol d’atracció de visitants. Ha revelat que el Museu que gestiona el Patronat, rep uns 130 mil visitants anuals i també reivindica “sumar sinergies” i integrar el ric patrimoni jueu en l’oferta turística i cultural de la demarcació “per convertir-lo en un element icònic”. En la mateixa línia de buscar la cooperació s’ha expressat la directora d’art del Museu Palau Solterra de Torroella de Montgrí i Can Mario de Palafrugell, de la Fundació Vila Casas, Glòria Bosch.

Segons Bosch “cal construir un relat entre tots, que fins ara no hem sabut trobar, i fer-ho de manera horitzontal perquè ens hi puguem trobar tots”. Per a Glòria Bosch “no es tracta d’integrar-nos en d’altres espais, sinó fer coses conjuntament que ens donin visibilitat”.

Durant la jornada el director dels Jardins de Cap Roig, Josep Ollé, que també s’ha mostrat partidari de cooperar amb altres agents, ha presentat amb tot detall el projecte del pla especial urbanístic que la Fundació Bancària La Caixa promou en aquest espai i que, actualment, està a exposició pública. El projecte preveu definir i regular els usos actuals i futurs de la finca amb l’objectiu, entre d’altres, de trencar amb l’estacionalitat de l’ús d’aquest equipament. L’any passat els jardins varen rebre més de 52 mil visitants i el Festival de Música que s’hi celebra durant els mesos d’estiu va tenir més de 46 mil espectadors. El projecte que ara s’impulsa preveu fer visitable el castell, on es crearà un espai museogràfic que explicarà qui va ser el matrimoni Woedovski que va construir el recinte, i un auditori soterrat sota la plaça del Castell. Aquest auditori, amb capacitat per a 200 persones, serà un espai dedicat a la reflexió i diàleg que aculli la celebració de jornades i congressos. Des de la Fundació Jordi Comas Matamala, que té entre les seves raons de ser la creació de pensament, valorem molt positivament la construcció d’aquest nou equipament.

A més d’aquestes actuacions el pla especial contempla la creació d’un camí de ronda que permetrà recórrer el tram de costa que voreja els jardins i la rehabilitació de l’antiga pedrera que hi ha a la zona i que es convertirà en un equipament ambiental.

A banda d’aquests ponents a la jornada hi varen prendre part Ricard Santomà, degà de la Facultat de Turisme i Direcció Hotelera Sant Ignasi, Carme Hospital Poch, presidenta de la Fundació Jordi Comas Matamala i Patrick Torrent, director executiu de l’Agència Catalana de Turisme.

Aquest és el segon any que la Fundació Jordi Comas Matamala organitza un acte conjuntament amb l’Aula Internacional d’Innovació Turística d’ESADE Creápolis. El 2017 es va celebrar una jornada emmarcada pel títol “L’Empordà: processos cap a una destinació turística de qualitat”, amb l’objectiu de mostrar els valors més rellevants aplicats en diversos casos d’èxit en l’atracció del turisme de qualitat cap a aquesta regió de Catalunya.