La Fundació Jordi Comas i Matamala ha celebrat aquesta nit la primera Tribuna Jordi Comas de 2018 protagonitzada per Eudald Carbonell, arqueòleg i codirector del Proyecto Atapuerca. Sota el nom Evolució, transformació i canvi social. Pensar des d’ara, Carbonell ha pronunciat la seva ponència davant de prop d’un centenar d’assistents que s’han reunit al S’Agaró Hotel.

Durant la seva intervenció, Carbonell ha fet un repàs per la història de la humanitat a nivell social, cultural i econòmic per reflexionar sobre el progrés dels pròxims anys i al qual, segons ell, hi estem predestinats. En aquest sentit, l’arqueòleg ha conclòs dient que la humanitat ha de progressar de forma conscient i responsable. Carbonell ha explicat que “la consciència crítica de l’espècie substituirà els valors tradicionals. El pensament ens pot salvar de la pròxima gran crisi de la humanitat, que serà el resultat de l’actual revolució cientificotècnica, que va començar ara fa 25 anys”.

Carbonell ha exposat que aquesta consciencia consisteix en allunyar-se dels valors establerts i manipulats per la societat, la política i la cultura i centrar-se en el pensament propi i crític, que no es pot manipular. També ho ha relacionat amb la societat del coneixement en la qual ens trobem, en què la humanitat està envoltada d’informació immediata però que moltes vegades falta que hi hagi un pensament crític al darrera.

Per altra banda, l’arqueòleg ha alertat que ens trobem en una crisi evolutiva molt important, la més important de la història de la humanitat, i que és el resultat de la revolució cientificotècnica que estem vivint, que acabarà amb el caos. Segons Carbonell “el caos serà breu però molt intens, com una tempesta que fa grans destrosses però que passa molt ràpid”. Ha vaticinat que pot comportar el sacrifici d’un 10% de la població mundial de forma semblant al que va succeir durant les dues guerres mundials del segle passat.

Fundació Jordi Comas Matamala

La Fundació Jordi Comas Matamala, presidida per Carme Hospital i creada durant el tercer Memorial Jordi Comas, l’any 2015, té com a missió actuar com a marc de pensament i d’interpretació del turisme i desvetllar en tots els àmbits socials una conseqüència de transversalitat sobre aquest motor essencial del nostre país.