Ferran Adrià, durant la seva intervenció a la Tribuna de la Fundació Jordi Comas Matamala, el dia 15 de setembre de 2017. Foto: Paco Dalmau.

Ferran Adrià ha resumit el mètode Sàpiens que ell impulsa a preguntar-se el per què de les coses, durant la conferència col·loqui que s’ha celebrat aquest 15 de setembre al S’Agaró Hotel, en el marc de les Tribunes de la Fundació Jordi Comas Matamala. Davant de 158 assistents, Ferran Adrià també ha fet una àmplia i detallada narració de la seva experiència al capdavant d’El Bulli i durant aquest recorregut ha anat exposant els trets més importants de l’experiència adquirida fins arribar a la creació d’El Bulli Lab que impulsa el mètode Sàpiens i de la El Bulli Foundation que impulsa el nou centre de Cala Monjoi.
Ferran Adrià, que va ser presentat per la doctora Maria Abellanet, directora general del Grup CETT,  descriu el seu recorregut a El Bulli entre 1997 i 2011 com una experiència d’aprenentatge continu a la recerca de la innovació i assegura que després de tots aquests anys intensos situats en l’avantguarda gastronòmica els calia un període de reflexió. “Temps per pensar”, diu. Ha explicat, però, que l’anunci d’aquesta decisió va desencadenar una reacció mediàtica que els va obligar a concretar i accelerar el que simplement era una idea.
D’aquí va néixer El Bulli Lab i, després, el mètode Sàpiens, que sorgeix com a fruit de la necessitat de ser més eficient i eficaç per poder seguir innovant dia a dia en el món de la gastronomia. El mètode ha estat exposat als CosmoCaixa de Barcelona i Madrid amb l’exposició Sàpiens, comprendre per crear.
Sobre el projecte de El Bulli Foundation i el nou centre de Cala Montjoi, Ferran Adrià ha manifestat que les dificultats urbanístiques l’han obligat a partir el projecte en dues peces, la segona de les quals es portarà a terme, molt probablement, a la ciutat de Barcelona. Pel que fa a les instal·lacions de Cala Montjoi, ha explicat que el projecte constructiu està pràcticament enllestit i que aquesta tardor es donaran a conèixer els trets més importants del que ha de ser el projecte definitiu d’un centre dedicat a la creació i a la innovació en el sector i en diferents disciplines i a la preservació del llegat del que va ser considerat el millor restaurant del món.
Des de la Fundació Jordi Comas Matamala s’organitzen diverses tribunes anuals, que durant el 2016 van comptar amb la presència de Joan Roca, Ramon Folch i Carles Puigdemont com a ponents. Per altra banda, aquest 2017, la Fundació ha creat els Premis T, inspirats en els conceptes de Turisme i Transversalitat, que es van entregar per primer cop aquesta primavera durant el Memorial Jordi Comas, a Ramon Boixadós, Eugeni Llos i Elsa Peretti.
Durant aquest any 2017, la Fundació també ha celebrat la Jornada sobre L’Empordà, processos cap a una destinació turística de qualitat, amb ESADE, i una altra Tribuna amb el coach Emili Duró. Pel que fa a futurs esdeveniments de la Fundació, el 27 d’octubre se celebrarà la Jornada de Turisme i Sostenibilitat al CaixaForum Girona.
La Fundació Jordi Comas Matamala, creada durant el tercer Memorial Jordi Comas, l’any 2015, té com a missió actuar com a marc de pensament i d’interpretació del Turisme i desvetllar en tots els àmbits socials una visió de transversalitat sobre aquest motor essencial del nostre país.