Salvador Anton Clavé, catedràtic d’Anàlisi Geogràfica Regional de la Universitat Rovira i Virgili i director del Departament d’Innovació Turística d’Eurecat, ha estat el protagonista d’una nova Tribuna de la Fundació Jordi Comas, que en comptes del format presencial tradicional amb una ponència al S’Agaró Hotel, s’ha estrenat aquest dijhous 17 de desembre en un nou format d’entrevista retransmesa en directe pels canals de Facebook i YouTube de la fundació i per TV Costa Brava.

La Tribuna portava per títol: Estratègies de futur per al sector turístic de la Costa Brava, el Pirineu de Girona i Catalunya. Durant l’acte, conduit pel periodista Josep Puigbó, l’expert s’ha mostrat convençut que el sector superarà a mig termini l’actual crisi sanitària, en sortirà reforçat i transformat i comptarà amb major diversitat i capacitat de catalització d’altres sectors d’activitat. Ha plantejat, també, que és difícil pronosticar quan s’haurà normalitzat la situació, tenint en compte les incerteses que planen en relació a l’evolució de la pandèmia i els seus efectes sobre l’economia en general.

El catedràtic d’Anàlisi Geogràfica Regional de la Universitat Rovira i Virgili i director del Departament d’Innovació Turística d’Eurecat, ha destacat com a element positiu la “diversitat d’opinions” que existeix i que provoca que de forma permanent hi hagi un estat de debat sobre cap on ha d’anar la Costa Brava. Segons ell, és important tenir una visió clara de la funcionalitat del turisme a la societat d’acollida, per intentar aconseguir el màxim consens social de cara a poder fer una planificació adequada i convertir la destinació en allò que volen en permanent diàleg, els diferents actors implicats.

En aquest sentit, l’expert creu que un dels aspectes que no cal perdre de vista és fins a quin punt el territori està disposat a acceptar un determinat volum d’activitat, en funció de la seva identitat i de les seves característiques funcionals, ambientals i paisatgístiques. I ha afegit, també, que cal tenir en compte que la societat canvia i que pot tenir preferències diferents amb el pas del temps.

Per a sintetitzar les perspectives de futur de la situació que estem vivint, Salvador Anton Clavé també ha comentat que d’identificar el turisme amb les tradicionals tres “s” que l’han definit durant dècades al nostre país –sun, sea and sand-, experts independents i organismes de turisme estan posant de manifest i generalitzant la idea que el futur del turisme passa per unes altres tres “s”, que són les de sustainability (sostenibilitat), smart (intel•ligent) i safe (segur). Si bé reconeix que les dues primeres ja estaven en marxa i la Covid-19 el que ha fet és accelerar-les, la seguretat s’ha convertit, arran de la pandèmia, en una exigència. Tots tres són factors que cada vegada tindran més en compte els turistes a l’hora de prendre decisions sobre les seves vacances.

L’acte, patrocinat pel Patronat de Turisme Costa Brava Girona i la Diputació de Girona, també ha comptat amb el suport del Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat, de CaixaBank, dels ajuntaments de Castell- Platja d’Aro i Sant Feliu de Guíxols i amb la col•laboració de les estacions de muntanya de La Molina, Vall de Núria i Vallter 2000, del CETT i TV Costa Brava.