Cada vegada més professionals del turisme volen guardar la documentació que genera la seva activitat. Per traspassar-la a la seva família, a la ciutadania, als estudiants i a la societat; la memòria dels seus encerts i fracassos, de la gestació d’empreses i la seva evolució, de persones molt singulars, innovadores i creadores que han il·luminat la seva època, persones carismàtiques que han deixat molta petja en el seu entorn.

He provat moltes vegades de preguntar al meu voltant, als amics, als veïns, què en sabem del turisme. Quan va començar a Catalunya, quins son els grans protagonistes d’aquestes històries.

Les respostes sempre son similars: el turisme va començar als anys 60-70 del segle passat. Amb el gran boom del turisme. Persones? Les persones més grans, recorden el ministre Fraga Iribarne. És força evident que no hem acabat de socialitzar una història del turisme catalana. Per ajudar-nos-hi una mica i tenir millor  perspectiva, ara mateix se celebra l’exposició OBERT PER VACANCES, comissariada per Sergi Freixas. La podeu veure a l’espai expositiu de la Generalitat a Girona. En un moment veus un resum de cent anys d’història del turisme a Catalunya.

Per poder construir un relat eficaç i coherent, s’ha de poder tenir molta informació a l’abast. Informació ordenada, arxivada i de fàcil accés. Per això, perquè la societat actual vol saber com s’ha desenvolupat el fenomen del turisme, les seves llums i ombres, històries de les polítiques, el màrqueting, els protagonistes, dels treballadors, dels empresaris i més;  l’ Ajuntament de Lloret de Mar ha impulsat la celebració d’unes jornades que s’han anomenat ARXIUS I TURISME per tal de posar en comú tant l’experiència de professionals en la seva manera de gestionar la informació com treballs d’arxivers, historiadors i investigadors que permetin crear una Guia de Gestió, un sistema eficaç i compartit de generar, guardar i trobar informació rellevant del turisme. A Lloret les jornades se celebraran els dies 23, 24,i 25 de maig. Joaquim Daban, Lluís Esteve, Lluís Cobo, Joan Ferrer i Lluís Frigola, son alguns dels arxivers que hi intervindran. Els historiadors Joaquim Maria Puigverd, Saida Palou, Narcís Figueras i Carlos Larrinaga parlaran dels fons existents per a l’estudi del turisme i empresaris com Jordi Martí, la Cristina Cabañas, els germans Roca, explicaran com organitzen el material que genera l’empresa i com recullen les notícies.

No estem parlant de les dades que IDESCAT, Turespaña o tants altres observatoris recullen. Parlem de la documentació que permeti construir  una història del nostre turisme, i també una manera de poder traspassar amb garanties a les generacions del futur,  un relat compartit i celebrat. Hem d’ampliar la informació, deixar de parlar només de xifres de persones i xifres de diners i endinsar-nos a comprendre el turisme en profunditat. Les inèrcies existeixen. I Pensament en turisme n’hi ha poc i de Filosofia, que es pugui estudiar,  encara menys. I com menys, més necessari per articular un saber que ens traspassa de dalt a baix, a tots, en la contemporaneïtat.

Aquest any 2024, centenari de S’Agaró, també serà, de segur, un any on es publicaran notícies noves sobre la família Ensesa, Masó i la situació que va fer possible aquests projectes tan ambiciosos, culturalment parlant.

També els càmpings celebraran 70 anys de la seva història. Probablement són més anys si analitzem bé les acampades, tant interessants en la manera d’entendre l’excursionisme, la conservació del patrimoni i la transmissió de valors fonamentals com l’amor a la natura, el coneixement del medi i la construcció del paisatge literari.

He parlat d’unes quantes iniciatives que conflueixen en el temps amb la finalitat de donar valor al passat, valor necessari per posar-lo en el nostre present i projectar-lo al futur. Totes, iniciatives molt benvingudes.

Dolors Vidal-Casellas

Professora i recercadora en turisme de la Universitat de Girona

Altres articles que et poden interessar

Febrer 2024